tisdag 23 september 2008

Igår insåg jag att jag inte köpt något på säkert ett vecka. Jag kände mig så duktig att jag förtjänade lite grejer. Det resulterade i:

Black hole av Charles Burns
The exterminators Volume 2
Äldreomsorgen i Övre kågedalen av Nikanor Teratologen
Pride of Baghdad av Brian Vaughan
Den första är en serieroman (återigen, varför skriva graphic novel när det går att utrycka sig full förståeligt på svenska?) som handlar om livet som ung i mitten av 70-talet. Det kanske låter trist, men snart bryter ett sexuellt överförbart virus ut. Ett virus som orsakar hemska deformeringar hos bärarna av det.

Äldreomsorgen i Övre kågedalen minns jag att jag skrev om häromdagen. Den utspelar sig i västerbottens mörk skogar, och berättar en vacker historia om den sadistiska kärleken mellan en morfar och hans barnbarn. Innehåller mycket sex, sadism, incest, homosexualitet och kärlek. Ungefär som Onkel Kånkel för intellektuella, tänker jag mig. Nikanor Teratologen (som givetvis är en pseudonym) räknas för övrigt som en av Sveriges mest allmänbildade människor. Åtminstone enligt Svenska Akademiens evige ordförande, Horace Engdahl, och hans ord väger tungt i ett sammanhang som detta.

Pride of Baghdad beställde jag för att Yamina talade så varmt om den. Dessutom har den vunnit något pris för bästa serieroman, och verkar vara bra.

Appropå pengaspendering käkade jag kebab för 140 kronor idag. Det var en jävla massa kebab, och det var värt vartenda öre. Viktor vann dock genom att äta kebab för närmare 200 kronor.

Inga kommentarer: