torsdag 18 september 2008

Jag var nyss tvungen att redigera föregående blogginlägg. Varför? Jag hade skrivit priserna på saker jag äger, och har tänkt köpa. Vem fan gör så? Det känns som något en nyrik modebloggare från stockholm med taget efternamn skulle kunna göra. Typ:

"Hittade en skiiitsnygg Omega-klocka idag! Den var typ assnygg, inte särskilt dyr heller! Fick betala 3.500 för den."

Låt oss nu analysera föregående mening. Förutom det fåniga språket skulle jag störa mig på (ty denna mening är blott fiktiv) att priset på klockan angavs. Varför? För att klockan för det första faktiskt ÄR billig, och för att författaren(-innan) tror att hon har köpt en dyr klocka, men måste skriva att den var billig, för att inte verka fattig.

Förstår ni resonemanget?

Nu känner jag mig som en nyrik stockholmskille med taget efternamn. 3500 är givetvis ganska mycket pengar; jag skulle inte köpa en så pass dyr klocka bara sådär.


Whoa, jag sitter och stör mig på att mitt inlägg liknade ett fiktivt inlägg som säkert bara existerar i min hjärna. I min fiktiva hjärna alltså, för vad är väl mina tankar om inte en illusion?

Inga kommentarer: