tisdag 21 oktober 2008

Jag behöver ett jobb. Jag har egentligen inte så jättemånga krav, bara tre.

1. Jag måste tjäna över 100 kronor timmen.
2. Jag tänker inte börja tidigt
3. Det får inte vara på Aditro.

Egentligen är de första två ganska flexibla, men det tredje tänkte jag köra rätt så hårt på. Vad som helst utom Aditro blir bra när jag tänker efter. Helst vill jag arbeta på ett bokförlag. Kanske med korrekturläsning, eller vad som helst faktiskt. Korrekturläsning tror jag inte att jag skulle klara av särskilt bra egentligen, även om min grammatiska kunskap är mycket större än den verkar; jag kan inte skriva för skit, men upptäcka fel i andras texter är jag en jävla demon på. Dels har jag nästan ett inbyggt rättstavningsprogram i hjärnan, som automatiskt understryker alla fel med en ilsken röd färg, dels har jag faktiskt relativt goda kunskaper i mer teoretisk grammatik som jag kan plocka fram när något ser tveksamt ut. Synd att jag inte får läsa Svenska C i skolan. Fast det gör inget egentligen. Jag är självlärd till 99% när det gäller språk.

Sen är jag inte bra på så mycket annat. Skriva kan jag nästan om jag anstränger mig nog mycket. Mer än vad jag gör när jag författar ett inlägg som detta, som jag inte ens läser igenom efteråt; på så sätt slipper jag skämmas över alla fel.

Jag kanske borde bli deckarförfattare. Det kan vem som helst bli. Åtminstone om vi ser till hur den svenska populärlitterära scenen ser ut. Men då skulle jag skriva under pseudonym, och det tror jag inte att förlaget skulle gilla, särskilt inte när deckarförfattandet nästan bara verkar bygga på marknadsföring och varumärket; författaren, alltså.

Nej, det här med jobb kanske inte är något för mig. Helst vill jag bara lära mig turkiska och flytta till Istanbul och skita i allt vad Sverige heter. Men det skulle jag aldrig orka.

1 kommentar:

Anonym sa...

äh. Svenska C handlar ändå ingenting om grammatik, utan bara om debatter, att hålla tal, osv. Jätteroligt enligt mig, men som sagt, spelar ingen roll att du inte får läsa det om det är grammatik du är ute efter.