söndag 12 oktober 2008

Mitt hat gentemot dåliga högtalare

Jag sitter just nu och avnjuter The Downward Spiral i dess helhet på sjukt hög volym. Jag kan inte alls lyssna på musik på låg volym. Det enda jag avskyr mer än låg volym är att lyssna på musik genom små datorhögtalare eller ännu värre, sunkiga ipodhögtalare. Nej, då lyssnar jag hellre på tystnaden. Jag kanske är en elitist när det gäller ljudkvalitet, men isåfall är jag den förste att erkänna det. Att lyssna på musik som bara låter mediokert känns för mig som ett slöseri på tid.

Häromdagen gick jag ett par maffiga Audiotronic-högtalare av pappa. När han bar in dem flinade han pillemariskt och sa "nu har du något att köra med. Dina öron går garanterat sönder före de här gör det". Och visst verkar han ha rätt. Även om min förstärkare inte spelar särskilt starkt så har inte volymen svikit mig ännu. Dessutom har de sjukt mycket maffigare basåtergivning än mina förra, vilket gör att de inte kukar ur totalt när jag spelar synth i låga register genom dem. De låter med sina dubbla 8" (grov uppskattning) element och banddiskanthorn överhuvudtaget bättre än de jag hade innan. De får givetvis sämre spridning med sagda diskanthorn, så det gäller att rikta dem ordentligt, annars låter de väldigt dovt. För övrigt väger de nästan 25 kilo, så skillnaden mellan dessa och ett par batteridrivna iPod-högtalare är inte bara ljudmässig.

Över till något helt annat!

Igår besökte vi äran och hjältarnas förlovade hemland: Finland. Vi var ett glatt sällskap på fyra artonåringar som besökte Torneås två huvudattraktioner, Alko och Grilli Maxi. Även ett snabbt besök på Kioski hanns med. Utbudet av cigaretter var kanske det första som slog mig. De hade mängder av olika Chesterfield och Pall Mall-paket, något jag trodde bara fanns i USA; men icket. Utöver detta upptäckte vi även att man kunde köpa Karhu 4.5% på 1.25 liters petflaska. Ett par sådana inhandlades för en alltför dyr slant. Köpte även ett par flaskor rödvin och en flaska Saké. Jag vet inte varför jag nöjde mig med så lite alkohol riktigt. Jag kanske är snål, enligt vissa. Ekonomisk, säger jag.

Imorgon hoppas jag att AdLibris skickar min senaste beställning.

Hjalmar Söderberg - Doktor Glas

Orhan Pamuk - Det tysta huset

Jack Kerouac
- On the Road

Igår såg jag till min fasa att Sverigereleasen av Korg DS-10 har skjutits upp med hela tre dagar (!). Därför måste jag vänta ända tills onsdag med att inhandla detta episka tidsfördriv.

Inga kommentarer: