torsdag 9 oktober 2008

Vi har ju ingen lokal

Fan vad jag avskyr när folk gnäller och klagar och skyller sina brister på andra. Nu kommer jag säkerligen skriva ett inlägg som jag kommer ångra om en vecka eller två, då jag inom vissa områden kan ändra åsikt ganska hastigt. Nåväl, jag avskyr när folk inte kan se att de själva är den felande länken, utan måste skylla sina misslyckanden på "Sverige" eller "systemet".

Väx upp, säger jag. Det finns bara en gud och det är du själv. Du är ensam ansvarig för alla misslyckanden och framgångar du råkar ut för. Det finns ingen elak konspiration som kämpar för att trycka ned dig. Det är inte för att du inte har någon lokal som du beger dig ut på gatorna och gängvåldtar trettonåringar.

Egentligen ångrar jag redan den här texten, då jag om något är determinist och nihilist. Men det blir ganska lurigt att leva efter dessa ideologier, därför måste jag försöka tro att jag har ett fritt val och att jag är ansvarig för mina egna handlingar. Jag tror egentligen inte att någon är ansvarig till någonting, och att moral bara är idioti. Men hur moget är det att skylla ifrån sig på det viset? Nej, jag lever som om jag och alla andra vore ansvariga för sina handlingar. Att jag sen innerst inne inte tror på något annat än orsak och verkan är en annan historia.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, jag ska väl köpa de andra Sandmanalbumen också. Och The Black Dossier :(

jaaa wiie! ^^